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Canadian Review of Sociology
Revue canadienne de sociologie

August / Août 2016
Volume / Volume 53
Issue / Numéro 3

 

Original Articles / Articles Originaux

"I Have the Worst Fear of Teachers": Moments of Inclusion and Exclusion in Family/School Relationships among Indigenous Families in Southern Ontario
Emily Milne270 - 289

Student success is facilitated by strong bonds between families and schools, including a shared sense of purpose and mutual trust. However, for Indigenous peoples these relationships are often broken, undermined by the legacy of residential schooling and assimilative educational practices. Drawing on interviews with 50 Indigenous (mainly Haudenosaunee, Anishinaabe, and Métis) and non-Indigenous parents and educators, this paper examines the ways in which issues of class and race shape interactions between teachers and Indigenous parents. The interviews reveal that legacies of racial discrimination against Indigenous peoples in schooling affect family/school relations among middle-class (MC) and lower-class (LC) parents in different ways. MC parents intensify relations with the school while, in comparison, LC parents tend to disengage as a consequence of their negative schooling experiences.

Les relations étroites entre les familles et les écoles, et notamment leurs buts communs et leur confiance partagée, facilitent la réussite des étudiants. Toutefois, au sein des populations autochtones, ces liens sont pour la plupart rompus en raison des conséquences des pensionnats scolaires et des pratiques éducatives d'assimilation. Cette étude s'appuie sur des entretiens avec 50 parents et éducateurs issus de populations autochtones (principalement celles d'Haudenosaunee, d'Anishinaabe et de Métis) et non autochtones pour étudier la manière dont les questions de classe et de race affectent les interactions entre les enseignants et les parents issus de populations autochtones. Ces entretiens montrent que le passé discriminatoire des écoles envers les peuples autochtones a eu des répercussions différentes sur les relations famille/école, selon qu'il s'agisse de parents issus de la classe moyenne ou de parents issus d'un milieu pauvre. Les parents issus de la classe moyenne ont renforcé leurs liens avec l'école alors que les parents des classes inférieures tendent à se désengager du fait de leur expérience scolaire négative.

The Alberta Mental Health Act 2010 and Revolving Door Syndrome: Control, Care, and Identity in Making up People
Gary R.S. Barron290 - 315

In this paper, I describe dividing practices in making up a specific medical-legal category-the revolving door patient-to identify, label, and direct the actions of particular people living with mental illness. The revolving door patient was a category that had been spoken of for some time, but became a formal legal subject with the introduction of the Alberta Mental Health Act 2010 and Community Treatment Orders (CTOs). I demonstrate how a rationale of control over unpredictable and dangerous individuals was primary in creating this new category, and that the characterization of the revolving door patient required a disciplinary technology to reduce danger. I argue that the CTO is a medical-legal technology that solves the problem of governing a subject in order to produce a patient that manages mental illness. I conclude by reflecting on how the narrative of the revolving door patient, and of mental illness more broadly, has implications for personal identity and tensions between care and control.

Dans cet article, je décris comment des 'pratiques divisées' ont créé une catégorie spécifique médico-légale - le « revolving door patient » - afin d'identifier, d'étiqueter et de contrôler les comportements de certains individus vivants avec une maladie mentale. Le «revolving door patient», une catégorie dont on avait parlé depuis un certain temps, est devenu un sujet juridique formel par l'introduction de la loi de la santé mentale de l'Alberta 2010 et de l'Ordre de Traitement Communautaire (OCT). Je démontre comment une logique de contrôle sur les individus imprévisibles et dangereux eu un rôle prépondérant lors de la création de cette catégorie et que la caractérisation du «revolving door patient», entant que telle, a nécessité une technologie disciplinaire pour réduire le danger social. Je soutiens que le OTC est une technologie médico-légale qui résout le problème de contrôle d'un sujet en produisant un patient qui gère une maladie mentale. Je conclus en démontrant de quelle façon le «revolving door patient», et la maladie mentale en général, a des répercussions sur l'identité personnelle et produisent des tensions entre les soins et le contrôle.

The Endangered Arctic, the Arctic as Resource Frontier: Canadian News Media Narratives of Climate Change and the North
Mark C.J. Stoddart, Jillian Smith316 - 336

The Arctic is one of the most radically altered parts of the world due to climate change, with significant social and cultural impacts as a result. Using discourse network analysis and qualitative textual analysis of articles published in the Globe and Mail and National Post during the period 2006 to 2010, we identify and analyze key frames that interpret the implications of climate change on the Arctic. We examine Canadian national news media coverage to ask: How does the Arctic enter media coverage of climate change? Is there evidence of a climate justice discourse in relation to regional disparities in the risks and harms of climate change between northern and southern Canada? Climate change in the Arctic is often framed through the lens of Canadian national interests, which downplays climate-related social impacts that are already occurring at subnational political and geographical scales.

L'Arctique est une des régions du monde la plus radicalement altérée par le changement climatique, menant comme résultat des importants changements sociaux et culturels. En utilisant l'analyse des réseaux de discours ainsi que l'analyse textuelle qualitative des articles publiés dans le Globe and Mail et le National Post de 2006 à 2010, nous identifions and analysons des cadres clés qui servent à interpréter les conséquences du changement climatique dans l'Arctique. Nous examinons la couverture des médias nationaux canadiens pour pouvoir demander : comment est-ce que l'Arctique s'insère dans la couverture médiatique du changement climatique? Est-ce qu'il y a de la preuve d'un discours de la justice climatique en relation des disparités régionales des risques et méfaits du changement climatique entre le Canada du nord et du sud? Le changement climatique dans l'Arctique est souvent encadré à travers le prisme des intérêts nationaux canadiens, ce qui minimise les impacts sociaux reliés au climat qui se produisent actuellement aux échelons sous-nationaux politiques et géographiques.

Book Reviews/Comptes rendus

VIC SATZEWICH, Points of Entry: How Canada's Immigration Officers Decide Who Gets In Vancouver: UBC Press, 2015, ISBN 978-0-774-84024-9, CDN$95.00, Hardcover, 306 p.
ANNA N. VU365 - 368

issue information

Issue Information - JIP
265 - 268
Issue Information - TOC
269 - 269

committing sociology

Political Sociology Is Dead. Long Live Political Sociology?
Daniel Béland, Howard Ramos, Karen Stanbridge337 - 339
Survey Research in English-Canadian Political Sociology: The End of an Era?
Douglas Baer340 - 345
The Rich Ambiguity of Political Sociology in Canada
William K. Carroll346 - 350
Political Sociology in French Quebec after the Nationalist Wave: A Bird's Eye View
Jean-Philippe Warren351 - 355
Thinking about the Influence of Social Movements on Institutions
Edwin Amenta356 - 360
Toward an Actor-Centered Political Sociology of Citizenship
Elke Winter361 - 364