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Canadian Review of Sociology
Revue canadienne de sociologie

February / Février 2015
Volume / Volume 52
Issue / Numéro 1

 

Original Articles / Articles Originaux

Canadian Sociological Association Outstanding Contribution Lecture: The Fading of Redistributive Politics in Canada
John Myles1 - 21

Are redistributive politics in Canada fading or merely in abeyance? In this essay, I examine the empirical evidence for the "fading" metaphor, examine new, neoliberal lenses that have shaped recent policy developments, and identify changes in the role of political actors and policy-making institutions that have facilitated the redistributive weakening. Ever the optimist, however, I conclude on an upbeat note on future democratic possibilities for a fairer and more just Canada.

La politique de la redistribution au Canada, est-elle en train de s'étioler ou est-elle tout simplement en suspens? Dans un premier temps, je pose le contexte empirique à la fois pour et contre la métaphore d' "étiolement", tendances concernant la disparité des revenus, la pauvreté, et la répartition du revenu. Dans un deuxième, je me concentre sur le rôle des nouvelles politiques ainsi que sur le soi-disant virage néolibéral dans l'idéologie politique qui ont façonné nos réponses à ces développements. Finalement, je discute le caractère changeant à la fois des acteurs politiques et des institutions politiques qui ont restructuré d'une façon cumulative la politique de la redistribution des revenus au Canada.

John Porter Lecture: Waves of Protest-Direct Action, Deliberation, and Diffusion
Lesley Wood22 - 37

The book Direct Action, Deliberation and Diffusion: Collective Action After the WTO Protests in Seattle argues that the process of diffusion is dependent on social processes in the receiving context. The most important in social movements is an egalitarian and reflexive deliberation among diverse actors. The book traces the direct action tactics associated with the Seattle protests against the World Trade Organization in 1999 and how these spread to activists in Toronto and New York City. It shows how the structure of the political field, racial and class inequalities, identity boundaries, and organizational and conversational dynamics limited deliberation among activists, and thus limited the diffusion of the Seattle tactics. By constraining the spread of the Seattle tactics, this slowed the global justice movement's wave of protest. In this paper, I explore the application of and implications of this model of protest tactic diffusion to the recent Idle No More mobilizations.

Le livre Direct Action, Deliberation and Diffusion: Collective Action After the WTO Protests in Seattle fait valoir que le processus de diffusion dépend de processus sociaux dans le contexte de réception. Le plus important pour les movements sociaux est une délibération égalitaire et réflexive entre divers acteurs. Le livre retrace les tactiques d'action directe associés aux manifestations de Seattle contre l'Organisation Mondiale du Commerce en 1999 et comment ils se propagent à des militants de Toronto et de New York. Il montre comment la délibération de la structure des inégalités le domaine politique, raciales et de classe, les limites de l'identité et de la dynamique de l'organisation et de la conversation limitée parmi les militants, et donc limiter la diffusion de la tactique de Seattle. En limitant la propagation de la tactique de Seattle, ce ralentissement de la vague de protestation du mouvement altermondialiste. Dans cet article, j'explore l'application et implications de ce modèle de diffusion protestation de tactique pour les dernières Idle No More mobilisations.

La démocratisation de l'enseignement supérieur au Canada: la face cachée de la massification
Pierre Canisius Kamanzi, Pierre Doray38 - 65

The increase in available student placements at colleges and universities, the implementation of provincial and federal postsecondary education policies, and the rise of the educational aspirations of families and individuals have all led to the massification of Canadian higher education. Based on Merle's typology of the forms of democratization, this article attempts to revisit the theory of equality of opportunities by critically analyzing the link between massification of higher education and social equity. The results of an analysis of longitudinal data from the (YIT) Youth in Transition Survey show that at the age of 24 in 2008, approximately 77% of young Canadians have pursued studies in a college or university. If access to postsecondary education is now higher, to what extent has it improved social equity? The article shows, in light of the Merle's typology, that mass university education is achieved in part under the seal of a segregative democratization, while college education tends to be egalitarian.

L'augmentation de la capacité d'accueil des collèges et des universités, la mise en ?uvre de politiques provinciales et fédérales de développement de l'enseignement postsecondaire et la montée des aspirations scolaires des familles et des individus ont contribué à massifier l'enseignement supérieur canadien. En se basant sur la typologie des formes de démocratisation de Merle, le présent article tente de revisiter la théorie de l'égalité des chances en s'interrogeant sur le lien entre la massification de l'enseignement supérieur et l'équité sociale. Les résultats obtenus à partir de données longitudinales provenant de l'Enquête auprès de jeunes en transition (EJET) montrent qu'à l'âge de 24 ans en 2008, environ 77 % des jeunes Canadiens ont poursuivi des études dans un collège ou une université. Si l'accès aux études postsecondaires est aujourd'hui plus élevé, dans quelle mesure celui-ci a-t-il amélioré l'équité sociale? L'article montre, à la lumière de la typologie de Merle, que la massification de l'enseignement universitaire se réalise en partie sous le sceau d'une démocratisation ségrégative, tandis que l'enseignement collégial a tendance à être égalisateur.

Family Structure and Children's Socioeconomic Attainment: A Canadian Sample
Jamie A. Seabrook, William R. Avison66 - 88

With the proliferation of different family forms in many western countries over the last few decades, research investigating the influence of family structure on children's socioeconomic status attainment has expanded dramatically, especially in the United States. The purpose of this study was to estimate the relative influence of family structure, maternal resources, and family mental health on predicting socioeconomic attainment in young adulthood. Data for this study were derived from a case-comparison, three-wave panel study of single-parent, and two-parent families living in London, Ontario, with interviews conducted in 1993 (wave 1), 1994 (wave 2), and between 2005 and 2008 (wave 3). There were virtually no differences in status attainment by family structure. Unexpectedly, however, we found that children raised in temporally stable single-parent families, and those whose mothers transitioned from a single-parent family to a two-parent family had higher socioeconomic status occupations for their longest job held than did children raised in temporally stable two-parent families. Maternal education was positively related to the likelihood that children would graduate from college/university. For those concerned with social policy, this implies that greater attention ought to be paid to addressing disparities in education and family income than to concerns with the kinds of families in which children grow up.

Avec la prolifération de différentes formes de familles dans plusieurs pays occidentaux depuis quelques décennies, la recherche sur l'influence de la structure da la famille sur l'acquisition de statu socioéconomique des enfants s'est dramatiquement élargie, surtout aux Etats-Unis. L'intention de cette étude était d'estimer l'influence relative de la structure de famille, les ressources maternelles et la santé mentale de la famille sur la prédiction d'acquisition socioéconomique d'un jeune adulte. Les données de cette étude résultent d'une comparaison de cas, sur un échantillonnage de 3 séries de familles monoparentales et de familles à 2 parents vivant à London, Ontario, avec des entrevues réalisées en 1993 (série 1), 1994 (série 2) et entre 2005 et 2008 (série 3). Il n'y a avait virtuellement pas de différence d'acquisition de statu par structure de famille. De manière inattendue, cependant, nous avons établis que les enfants élevés de par des familles monoparentales stables dans le temps, ainsi que ceux dont la mère avait opéré une transition d'une structure monoparentale vers une structure à 2 parents, occupaient des fonctions d'un statu socioéconomique plus élevé durant leur période d'emploi la plus longue comparés aux enfants élevés dans des familles à 2 parents stables dans le temps. L'éducation maternelle était positivement liée à la probabilité que les enfants obtiendraient un diplôme d'un niveau post-secondaire (collège / université). Pour ceux concernés par les politiques sociales, cela induit qu'une plus grande attention devrait être accordée à la disparité entre l'éducation et les revenus de la famille plutôt que de s'attarder sur les types de famille dans lesquelles les enfants grandissent.

Book Reviews/Comptes rendus

PIERRE ROSANVALLON, Le Parlement des invisibles. Paris: Éditions du Seuil, 2014, 74 p.
Daniel Béland102 - 104
EMILY VAN DER MUELEN, ELYA M. DURISIN, and VICTORIA LOVE, eds., Selling Sex: Experience, Advocacy, and Research on Sex Work in Canada. Vancouver: UBC Press, 2013, ix + 335 p, index.
Marcus A. Sibley105 - 108
MICHEL FOURNIER, Émile Durkheim: A Biography (translated by David Macey). Cambridge, UK: Polity Press, 2013, vii + 866 p, index.
Sean Ashley109 - 111
ALAN CASSELS, Seeking Sickness: Medical Screening and the Misguided Hunt for Disease. Vancouver: Greystone Books, 2012, xii + 165 p (ISBN: 978-1-77100-032-1).
Alexandra Rodney112 - 114

research note

The Enduring Influence of Parent's Voluntary Involvement on Their Children's Volunteering in Later Life
Thomas A. Perks, Daniel Konecny89 - 101

This study investigates the effect of parent's voluntary involvement on their children's volunteering in later life, and examines the degree to which this effect persists across older age cohorts. To accomplish this, we make use of retrospective questions from the 2010 Canada Survey of Giving, Volunteering and Participating that ask respondents about their experiences in their school-age years. The results show that parental voluntary involvement is positively related to adult voluntary participation, and that the effect of parental voluntary involvement on later volunteerism appears to persist well into adulthood. The implications of these findings for volunteering in Canada are discussed.

Cette étude examine l'effet de la participation bénévole des parents sur le bénévolat de leurs enfants plus tard durante leur vie et la mesure dans laquelle cet effet persiste dans les cohortes plus âgées. À cette fin, nous faisons appel à des questions rétrospectives de l'Enquête canadienne sur le don, le bénévolat et la participation de 2010 qui pose aux répondants des questions sur leurs expériences durant leurs années d'âge scolaire. Les résultats montrent que la participation volontaire des parents est positivement liée à la participation volontaire des adultes et que l'effet de la participation bénévole des parents sur le bénévolat de leurs enfants plus tard dans leur vie semble persister durant leur âge adulte. Les implications de ces résultats pour le bénévolat au Canada sont discutées.