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Canadian Review of Sociology
Revue canadienne de sociologie

May / Mai 2017
Volume / Volume 54
Issue / Numéro 2

 

Original Articles / Articles Originaux

Conservative Politics, Sacred Cows, and Sacrificial Lambs: The (Mis)Use of Evidence in Canada's Political and Penal Fields
Meghan Dawe, Philip Goodman129 - 146
This article explores the federal government's justifications for its decision to cancel Canada's prison farm program, and demonstrates how Harper's Conservatives used talk of "evidence," "science," and "research" to appear to be performing good, modern governance. We argue that developments within the penal field are deeply intertwined with activities within the political field-and are more clearly understood when situated within the broader context of politics, science, and the strategic (mis)use of evidence. Scholars must be careful in assuming the state is actually engaging evidence rather than doing so only at the level of rhetoric and discourse. Cet article explore les justifications utilisées par le gouvernement fédéral par rapport à sa décision d'annuler le programme canadien de prisons-fermes, et démontre comment les conservateurs d'Harper ont utilisé les notions d''évidence', de 'science' et de 'recherche' pour donner une apparence de bonne performance et de gouvernance moderne. Nous affirmons que les développements du champ pénal sont profondément imbriqués avec les activités à l'intérieur du champ politique-et sont mieux comprises lorsque situés dans le cadre plus large des politiques, de la science et des stratégies de (mal)utilisation d'évidences. Les spécialistes devraient être prudents lorsqu'ils assument que l'État prend réellement en compte les évidences alors qu'il est en fait seulement au niveau de la rhétorique et du discours.
Scientific Partisanship: The Social Geometry of Intellectual Support
Joseph Michalski147 - 173
The article applies D. Black's pure sociology paradigm to examine the degree to which scientific evidence supports ideas deduced from the perspective. The main argument suggests that the empirical support for pure sociology varies inversely with the social distance separating scholars in social space. Moreover, the nature of the evidence adduced and the use of qualitative or quantitative methodologies predictably vary with social distance as well, increasing the likelihood of finding confirming or disconfirming evidence. The study tests these ideas by examining the full range of refereed journal articles (n = 191) published from 1976 to 2015 with pure sociology as the main focus. L'article utilise le paradigme de la sociologie pure de D. Black afin d'examiner à quel point les évidences scientifiques soutiennent les idées proposées par cette approche. L'argument principal suggère que le soutien empirique pour la sociologie pure varie inversement avec la distance sociale séparant les spécialistes dans l'espace social. De plus, la nature des évidences obtenues et l'utilisation de méthodes qualitatives ou quantitatives varient aussi en fonction de la distance sociale, augmentant la probabilité d'obtenir des évidences confirmant ou réfutant le paradigme. Cette recherche teste ces idées en examinant l'ensemble des articles de revues avec évaluations externes (n = 191) publiés entre 1976 et 2015 avec la sociologie pure comme focus principal.
Black Students and High School Completion in Quebec and Ontario: A Multivariate Analysis
Anne-Marie Livingstone, Morton Weinfeld174 - 197
The paper contributes to the literature on black students and racial disparities in high school completion in Canada and makes original use of the 2006 Census to analyze the educational attainment of 18- to 19-year-olds in Ontario and Quebec. Results of a logistic regression indicate that in both provinces, black/white disparities in graduation rates disappear when income, family structure, language, gender, and place of residence are taken into account. Higher rates of socioeconomic disadvantage among black children pose challenges for high school completion. These findings do not imply that racism has no impact; indeed, the paper concludes that high school completion may not be the outcome most suitable for evaluating the effects of racism on educational attainment. Future studies should examine the causes of racial disparities in intermediate outcomes of school success (i.e., grades, special education placement, academic tracking, and disciplinary sanctions), and their effects on the graduation rates and postsecondary pathways of black students. Cet article contribue à la littérature portant sur les élèves noirs et les inégalités raciales au niveau de l'obtention d'un diplôme secondaire des 18-19 ans en Ontario et au Québec. Les résultats d'une régression logistique démontrent que, dans les deux provinces, les inégalités entre les noirs et les blancs au niveau du taux de diplomation disparaissent lorsque le revenu, la structure familiale, la langue, le sexe et le statut d'immigration sont pris en considération. Des taux plus élevés de désavantage économique chez les enfants noirs constituent un obstacle pour l'obtention d'un diplôme d'études secondaires. De plus, l'utilisation de la diplomation afin d'évaluer la présence de racisme dans les écoles peut s'avérer un critère faible. Il est possible que la présence de racisme s'avère détectable uniquement lors de l'utilisation d'indicateurs mesurant de façon plus précise l'expérience dans les écoles ainsi que le cheminement à long terme des étudiants noirs, tels que le taux d'inscription et la performance au niveau de l'éducation postsecondaire.
Policing "Domestic Disturbances" in Small Towns and Rural Communities: Implications for Officer and Victim Safety
Laura Huey, Rose Ricciardelli198 - 215
Drawing on Canadian police data on homicide involving domestic dispute calls from 1960 to the present (n = 20), as well as on in-depth interviews with police officers (n = 33) working in rural and remote communities, the authors reexamine the argument that police attendance at domestic disturbance calls can pose a special threat to officer safety. Although some scholarship suggests that purported risks have been overstated, the authors argue that location may be a critical factor in reducing or heightening not only risks to officers, but also to victims. Although intended as an exploratory work, situated within the context of cultural support for domestic violence in rural communities, the authors raise both interesting policy implications, as well as potential avenues for future research. En partant de données de la police canadienne sur les homicides impliquant des disputes familiales de 1960 à nos jours (n = 20), ainsi que sur des entrevues en profondeur avec des agents policiers (n = 33) travaillant dans des régions rurales et des communautés éloignées, les auteurs ré-examinent l'argument voulant que les interventions policières lors d'appels liés à des problèmes domestiques posent un risque spécial pour les agents policiers. Même si certains spécialistes suggèrent que ces risques sont exagérés, les auteurs affirment que le lieu pourrait être un facteur important par rapport au niveau de risque pour les agents policiers, ainsi que les victimes. Même s'il s'agit d'une recherche exploratoire, se situant dans le contexte du soutient culturel de la violence domestique dans les communautés rurales, les auteurs s'intéressent à la fois aux implications en termes de gestion et aux directions possibles en termes de recherches futures.

issue information

Issue Information
121 - 125

foreword

Foreword
François Dépelteau126 - 128

sociologies from other countries

Cosmopolitism and Localism in the Brazilian Social Sciences
André Botelho, Bernardo Ricupero, Antonio Brasil216 - 236
This article analyzes the main trends of sociology and political science in Brazil. It uses as empirical data the workgroups and the bibliographical reviews sponsored by the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais (ANPOCS), a scientific association that organizes much of the debate in the Brazilian social sciences in the last 40 years. From these data, it is verified that sociology and political science in Brazil combine a universalist vocation, in relation to its themes and problems, with an almost exclusive focus on Brazilian society. It is also considered that the current coup d'État imposes new interpretative challenges to Brazilian social sciences, which can no longer consider stable or irreversible the process of democratization of society and its political institutions. Cet article analyse les grandes tendances de la sociologie et de la science politique au Brésil. Il se fonde sur des données empiriques venant de groupes de travail et de recensions bibliothécaires sponsorisés par l'Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais (ANPOCS), une association scientifique qui a organisé la plupart des débats dans les sciences sociales brésiliennes au cours des 40 dernières années. Il en découle que la sociologie et la science politique au Brésil combinent une vocation universelle, en relation avec ses thèmes et ses problèmes, et un focus presqu'exclusivement centré sur la société brésilienne. Il est aussi démontré que le coup d'État en court impose de nouveaux défis interprétatifs dans les sciences sociales brésiliennes, qui ne peuvent plus considérer le processus de démocratisation de la société et de ses institutions politiques comme étant stables ou irréversibles.

committing sociology

The Future Lives of Sociology Graduates
Neil Guppy, Kerry Greer, Nicole Malette, Kristyn Frank237 - 252
After earning a bachelor's degree, the fate of sociology undergraduates is mysterious. We know little about how many Canadians have sociology degrees and even less about what they do after graduation. Using a variety of data sources from Statistics Canada, we paint a historical portrait of the discipline by charting how many people, and who, become sociologists. We also examine where they are employed, how much they earn, and how satisfied they are with their degrees. Our findings show that sociology graduates are competitive with other fields of study on both wages and employment, but are less satisfied with their degrees. We stress how the discipline would be wise to pay more attention to our graduates and their opportunities. Nous en savons peu sur l'avenir et le nombre de Canadiens ayant des diplômes de sociologie et encore moins ce qu'ils font après la graduation. Grâce à des données de Statistiques Canada, nous dressons un portrait historique de la discipline en montrant combien de personnes, et quel genre de personnes, deviennent sociologues. Nous examinons aussi où ils travaillent, combien ils gagnent et leur niveau de satisfaction par rapport à leurs diplômes. Nos résultats démontrent que les gradués en sociologie sont compétitifs par rapport aux autres champs d'étude en termes de salaire et de taux d'emploi, mais qu'ils sont moins satisfaits de leurs diplômes. Nous notons que la discipline aurait intérêt à porter plus d'attention sur les gradués et leurs opportunités.