Past Conferences and Congress Programs

CNDS/RCED PROGRAMMING

2015 Congress (University of Ottawa)

Note: Content copied from the Canadian Sociological Association 2015 Conference: Archive Programme. Information correct at the time of publication. They are listed in “Session order” (i.e., CNDS1, CNDS2, CNDS3, etc.).

CNDS/RCED RESEARCH CLUSTER MEETING

The bilingual Canadian Network of Durkheimian Studies/Réseau canadien d’études durkheimienne

(CNDS/RCED) was formed in the spring of 2012, becoming a Research Cluster of the CSA in the fall 0f 2013. The Research Cluster is ecumenical in its approach to Durkheimian sociology as exemplified in the session and paper topics at Congress in 2014 and 2015 that combine empirical, theoretical, historical, and textual research together with considerations about political practice. Its activities are also closely tied with those of the Laboratoire d’études durkheimiennes de L’Université du Québec à Montréal. Our 2015 annual meeting will focus on the selection of a new co-secretary, preparations for 2016 meetings in Montreal and Calgary, communications protocols, research priorities concerning the sociology of the family and education, and possible publication projects for the 100th anniversary of Durkheim’s death in 2017. CNDS/RCED is officially affiliated with: The British Centre for Durkheimian Studies, Oxford University; the Brazilian Centre of Durkheimian Studies, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, at Porto Alegre, Brazil; and LaSociété Française d’Études Durkheimiennes, Paris.

DURKHEIM AND THE PHILOSOPHY OF SOCIAL SCIENCE

Session Code: CNDS1
Session Format: Regular (Presentations and Discussion) Session Language: Bilingual

Session Description: Durkheim’s efforts to develop and articulate a distinctive ontology for sociology, epistemological protocols for empirical and theoretical research while reflexively linking products of sociological research to axiology, count among his most important and enduring contributions to social science. Durkheim’s metatheoretical interventions however, have been the subject of critical investigation, intense debate and elaboration from the start. Divergences among positions articulated by Habermas, Giddens, Aron, Berger and Luckmann, Anne Warfield Rawls, Mike Gane, Warren Schmauss, Susan Stedman Jones, Stephen P. Turner, Jeffrey C. Alexander, Frank Pearce, Bernard Lacroix, Georges Bataille, Julia Kristeva, John O’Neill, Giorgio Agamben and others, highlight the productive and contentious discursive effects of Durkheim’s philosophy of social science. Topics covered include, nominalism, Critical Theory, and utopianism, involving readings of Durkheim, Aron, Honneth, and Mannheim.

This session has been organized by the Canadian Network of Durkheimian Studies clusters.

Session Organizer and Chair: Ronjon Paul Datta, University of Windsor, Sociology, Anthropology, and Criminology.

Presenters:

1. La critique aronienne de Durkheim : au-delà du nominalisme de l’un et du sociologisme de l’autre

Geneviève Gendreau-Beauchamp, Université d’Ottawa (doctorante, École d’études anthropologiques et sociologiques)
Cette communication sera l’occasion de revenir sur la lecture qu’a fait Aron de Durkheim. L’hostilité revendiquée d’Aron envers Durkheim confine les deux auteurs à la caricature. Durkheim est vu par Aron comme un métaphysicien, dont il abhorre le sociologisme, fidèle en cela aux inspirations allemandes sur lesquelles se fonde sa sociologie. Aron reconnaît toutefois la présence, chez Durkheim, de manière parfois implicite, d’une véritable distinction entre compréhension et explication. Aron, quant à lui, a souvent été considéré, notamment par les durkheimiens, comme un simple disciple de Weber. Des lectures attentives révèlent à quel point il en est critique, dénonçant sa posture de « nominaliste intégral » pour mieux s’en écarter, notamment sur la question des idéaltypes, dont il présente une version proche du réalisme. La position ontologique d’Aron mérite d’être étudiée, puisque si elle tend vers le nominalisme, elle ne saurait s’y réduire. Aron a en effet constamment cherché à penser l’intelligibilité des ensembles historiques et sociologiques, ainsi que la « société globale », voire la civilisation. Il a également reconnu la prégnance de « l’esprit objectif » sur les individus. Il s’agira ici de relire les œuvres de ces deux sociologues en pensant certains lieux réflexifs communs.

2. Durkheim dans la philosophie sociale d’Axel Honneth.

Jean-Marc Larouche, Département de sociologie Laboratoire d’études durkheimiennes Université du Québec à Montréal
Dans Freedom’s Right. The Social Foundations of Democratic Life (Polity Press, 2014), Axel Honneth vise à coupler une théorie de la justice à l’analyse de la société, soit un procédé de reconstruction normative s’appuyant sur une analyse immanente du social et ce, en actualisant la philosophie hégélienne du droit dans les termes d’une liberté commaunautaire, voire plus précisément sociale. Cette dans la partie sur la liberté sociale, distincte de la liberté négative fondée dans le contrat social (Hobbes) et de la liberté réflexive (Kant et Rousseau), qu’Honneth réfère de manière forte non seulement à Hegel, mais aussi à Durkheim pour dégager trois sphères d’institutionnalisation de cette liberté sociale : celle des relations interpersonnelles (amitié, amour, famille); celles des relations économiques (marché, travail); celles des relations propres à une culture politique démocratique (citoyenneté, espace public, cosmopolitisme, État de droit). Pour la première forme d’institutionnalisation, Honneth note que plus que tout autre social theorist, Durkheim considérait justement la famille comme un lieu dans lequel se forgent les valeurs d’attachement et d’engagement qui sont nécessaires pour la coopération dans les autres sphères de la vie sociale;pour les deux autres sphères, celles du marché et de l’organisation du travail et celle de la culture politique démocratique, Honneth fait de Durkheim une référence majeure de son argumentaire en faveur de la liberté sociale. Ce faisant, la référence à Durkheim est pleinement assumée par Honneth comme levier d’une actualisation de la théorie critique. La communication permettra d’expliciter et d’évaluer cette référence à Durkheim par Honneth.

3. Utopian Ideology: Durkheim’s Multiple Political Orientations

James Lannigan, University of Toronto

I use insights from Mannheim’s Ideology & Utopia (1936) to investigate to what extent a social theorist can exemplify different utopian mentalities simultaneously, and what consequences this may have for interpreting and understanding their work. I use the works and interpretations of the works of Durkheim as a case to argue that he can be interpreted as a conservative theorist, a liberal- humanitarian theorist or even a socialist simultaneously.

Reading Durkheim in this light gives a broader understanding of his theory of social change and his ideas about the relationship between the individual and the collective and the role of the state. I conclude that Mannheim’s utopian mentalities is a useful tool for understanding the breadth of political perspectives that social theorists can employ in their work and that it can function as an entry point for more open dialogue within sociology around issues of political orientation.

NEW DURKHEIMIAN ANALYSES OF CONTEMPORARY SOCIAL PHENOMENA

Session Code: CNDS2
Session Format: Regular (Presentations and Discussion) Session Language: English

Session Description: In recent decades, Durkheimian sociology and social theory has sparked new debates, provoked new controversies, informed and inspired new research pertinent to a wide range of contemporary social phenomena. These developments are fitting, for in pursuing and promoting an array of substantive and comparative studies Durkheim and his allies treated theory- building and research as inseparable. This session will showcase contemporary research into social life and transformation which meaningfully engages with Durkheimian or neo-Durkheimian theoretical work. We invite papers from researchers applying Durkheimian insights (including those of Mauss, Hubert, Halbwachs, Hertz, Davy, etc.) in diverse fields that could include (by example only):

: political crisis and transformation, political culture and symbolism, de-democratization, insurrection, post-politics
: economic orders, practices and consequences; consumption, co-operation, reciprocity, precarity, fatalism

: sovereignty and state-formation, governance and institutional orders, justice, rights and states of exception; corporatization; the commons
: social or cultural transformation, disruption or destruction, social movements, terrorism
: collective emotions, global currents, new solidarities, community/immunity, civic ritual, collective memory, and memorialization, reconciliation

: symbolic representation, performance, spectacle, new media
: religion (including civil or implicit religion), narrative, category-formation, the sacred, purity : personhood, identity, subject-formation, individualism, post-individualism
: embodiment, sexualities, desire, moral regulation
: personal or institutional violence, sacrifice, trauma
This session has been organized by the Canadian Network of Durkheimian Studies cluster.

Session Organizers: Tara Milbrandt, University of Alberta, Augustana Faculty and William Ramp, University of Lethbridge, Sociology

Presenters:

1. Solidarity in our contemporary postmodern society

Bernard Bertrand, Université du Québec à Montréal Laboratoire d’études Durkheimiennes de l’UQÀM
The present presentation will try to map out the multiple changes that have occurred on the structures of solidarity in light of the recent transformations of our society from modern to postmodern. By basing myself of the constitution of postmodernism theorized by Michel Freitag, this presentation will attempt try to understand the type and state of solidarity in our present society. To do so, by following Durkheim conceptualization, this paper will take a closer look at the contemporary state of the legal system to hence understand the forms and state of solidarity in modern society. In a nutshell, this paper will focus on the modifications of the legal system that were occurred by the arrival of a postmodern society and link them with the transformations of solidarity.

2. The World in Windsor? Durkheim, Realism, and Cosmopolitanism From Below

Ronjon Paul Datta, The University of Windsor
Several important recent explications of Durkheim’s approach to cosmopolitanism (cf. Inglis and Robertson) are extended by making reference to the emergence of ethnic clubs in post-war Windsor, Ontario, their interconnections, and their effects on civic morality. Critical theoretical work on the potential of Durkheim’s sociology of cosmopolitanism is explored to develop a realist explanatory model of the emergence of transformative normative coordinates in society, with specific reference being made to Windsor. This form of realism stresses the morphological and mobilities dimensions of social change, illustrating a productive Durkheimian innovation thatcombined Saint-Simonian and Kantian sensibilities. The paper culminates in articulating a radical Durkheimian normative position on cosmopolitanism providing means for a realist critique of ethnic essentialisms and identitarianisms.

3. Beauty Pageants: Rituals of hegemonic femininity

Katie Flood, Memorial University of Newfoundland
Feminism is defined as a collection of movements, ideologies, discourses and symbols which aims to establish equality in political, economic, and social aspects, as well as equal opportunities for women in education and employment. Feminist theory emerged from several feminist movements which aimed to empower women and to understand the “nature of gender inequality by examining women’s social roles and lived experience” (Gelb, 1989). Two main themes of Emile Durkeheim, both of them controversial, can be used to examine the social rituals involved in beauty pageants. The first is the priority of the social over the individual, and the second is the idea that society can be studied scientifically. His ultimate goal, in what was probably his greatest work, The Elementary Forms of Religious Life, was to explain “how individuals are shaped by social facts” (Ritzer, 2008, p.206). Religious ceremony and festivals, including those that celebrate female beauty are collective assemblies that emphasize the practice of traditional public rituals (Datta & Milbrandt, 2014, p.495). These rituals provide an instrument for a cohesive social attachment to the group and its values. Another theorist, Bataille, examines another idea of community as “the loss of the self in festivals” (Hegarty, 2000, p.12).

DURKHEIM, THE INDIVIDUAL AND SOCIETY

Session Code: CNDS3
Session Format: Regular (Presentations and Discussion) Session Language: Bilingual

Session Description: This session attends to how Durkheim and contemporary Durkheimian sociologists analyse the constitution and place of individuals in society. Durkheim’s sociology offered a substantial challenge to the conventionally opposed poles of “the individual” and “society” characteristic of much social thought and social science. His sociology provided means for understanding the socio-historical emergence of individuality, individualism (e.g., the “cult of the individual”), personhood, and respect for the person. In doing so, Durkheim developed theoretical tools for grasping the constitution of people as both individualized and social beings. These are famously represented in his sociology of suicide and sociology of religion (e.g., his theory of the “soul” and identity). The session contains both theoretically and empirically oriented papers dealing with Durkheim, Mead, the “cult of the individual,” and the sociology of suicide in the cases of veterans, and aboriginal peoples in Canada.

Co-sponsored by the Canadian Durkheimian Studies Network and the Social Theory Research Clusters

Session Organizer and Chair: Ronjon Paul Datta, University of Windsor, Sociology, Anthropology, Presenters:

1. Entre Mead et Durkheim: la notion de respect

Lysandre Champagne, UQAM LED
Dans nos sociétés basées sur la reconnaissance du talent et du potentiel des individus à travers l’éthique du travail, les inégalités de fait trouvent écho dans les formes de solidarité. Selon Richard Sennett, la question qui se pose est de savoir ce que la société fait avec l’envie et les inégalités. Les fonctions de l’État, de la communauté et de l’individu vis-à-vis l’institutionnalisation des inégalités transforment les liens sociaux et les modalités de cohésion sociale. Depuis la fin du capitalisme primitif, les institutions structurantes d’ordre bureaucratique émergentes, en se développant, tant au niveau entrepreneurial qu’étatique, ont progressivement élaboré un modèle de hiérarchie sociale de pair avec des protections sociales. De fait, la mobilité sociale a un coût social et la force perverse et séductrice de l’inégalité a fait son chemin, venant modifier une notion première des relations sociales, le respect de soi et d’autrui. À partir de cette notion de respect, ma conférence portera sur la mise en perspective comparée des postures épistémologiques meadienne et durkheimienne. Je vais ainsi démontrer la contemporanéité de ces penseurs, leurs limites, mais surtout rendre compte de l’étonnante complétude de leurs théories en regard de leurs contextes socio-historiques respectifs.

2. Identités d’ordre primaire et secondaire dans le culte de l’individu de Durkheim : Un nouveau regard sur la philosophie de la religion de Durkheim dans la perspective de la modernité

Paul Carls, Université de Montreal, Département de Science Politique
Tard dans sa vie, Durkheim annonce l’existence du culte de l’individu, une religion laïque qui remplace le christianisme dans l’Occident comme point de référence universel et guaranteur de l’unité sociale. Le culte de l’individu tient l’individu comme son objet sacré, construit une moralité autour des droits de l’humanité, et utilise la science moderne comme sa cosmologie.

Le culte de l’individu promeut la diversité dans la société, et il est possible de dire qu’il promeut une multitude d’identités et de valeurs. Cependant, la coexistence de ces identités différentes est fondée sur l’allégeance de tous aux valeurs du culte de l’individu. On peut parler ainsi d’identités d’ordre primaire et secondaire: les individus peuvent maintenir une pluralité d’identités d’ordre secondaire, donné qu’ils partagent tous l’identité d’ordre primaire du culte de l’individu.

Pourtant, selon Durkheim, toutes les religions créent des identités d’ordre primaire. La question s’impose : Quelle est la place de la religion traditionnelle dans le culte de l’individu si on veut éviter les conflits? Ce papier va défendre l’idée que les religions traditionnelles doivent accepter un statut d’ordre secondaire si les sociétés laïques de l’Occident vont pouvoir être cohésives.

3. Finding Moral Purpose: a study of suicidal ideation among Canadian Veterans of Afghanistan in transition to civilian life

Steve Rose, Queen’s University
The concept of moral injury is gaining traction in recent psychological literature on the mental health of combat Veterans and has been linked to an increased risk of suicide. In this literature, the concept of ‘morality’ is based on philosophies of ‘rightness’ because it is defined as a perceived transgression. However, the literature on moral injury neglects philosophies of ‘goodness’. This research builds on the concept of moral injury by drawing on Durkheim’s sociological concept of morality, Aristotle’s concept of ‘the good life’, and Charles Taylor’s moral horizons and self-identity. Beyond perceived acts of transgression in combat, Veterans experience a form of moral trauma caused by the transition from deployment to civilian life. This form of trauma is a result of the anomic transitional conditions produced by these radically juxtaposing moral contexts and the lack of institutional support during this transition. This research employs semi-structured qualitative in- depth interviews with 35 Canadian male combat Veterans of Afghanistan. The interviews inquire into individuals’ experiences reintegrating into civilian occupations by focusing on suicidal ideation as it relates to the loss of a highly integrated and regulated military moral community, as well as the self-identity it provides. The concept of ‘moral purpose’ is developed to highlight the contemporary relevance of Durkheim’s sociology of morality for the concept of moral injury as a social transitional trauma.

4. Aboriginal Suicide: Through a Durkheimian Analysis

Helena Amorim, McMaster Graduate Studies
In 1897, Emile Durkheim published Le Suicide, a fundamental sociological work that revolutionized the way society conceptualized suicide. Decades later, this essay will contextualize the Durkheimian analysis through a modern Canadian lens, applying it to the exceedingly high suicide rate among the Canadian indigenous populations. The rate of indigenous suicides is a sociological phenomenon that cannot be ignored. This essay will establish the successful application of indigenous suicide through Durkheim’s three predominant categorical suicides: egoistic, altruistic, and anomic. Given the dynamic nature of suicide, one may theorize such a phenomenon as being a multifaceted social issue. Thus, this framework will establish that there is a socio-cultural system, located outside the individual (or indigenous bands) that plays a primary and fundamental role in conceptualizing the suicide rate within a population (Carsten, 2000: 310). Furthermore, despite the empirical limitations of Durkheim’s analysis, it nevertheless provides a sufficient theoretical framework as a means of contextualizing Canadian indigenous suicide rates.

DURKHEIM STUDIES- TEXTUAL AND HISTORICAL ANALYSES FOCUSING ON THE DURKHEIMIAN CORPUS.
Session Code: CNDS4
Session Format: Regular (presentations and discussion)

Session Language: Bilingual

La séance sera l’’occasion pour les chercheurs de présenter leurs travaux visant à clarifier le sens de la théorie et des concepts durkheimiens par l’’étude du contenu ou du contexte de l’’œuvre. Les écrits d’’Émile Durkheim occupent une place privilégiée dans l’’appareil référentiel des sociologues contemporains. Cette sur-utilisation des théories du premier sociologue universitaire français laisse place à plusieurs écarts et confère une certaine ambigüité à plusieurs de ses éléments. L’’étude du contexte intellectuel, politique, culturel ou institutionnel dans le cadre duquel se développe la sociologie durkheimienne éclaire le sens des concepts et les les préoccupations partagées par Durkheim et ses contemporains. L’’analyse textuelle du corpus, quant à elle, est fondamentale en ce qu’’elle rend possible la description lexicale nécessaire à la circonscription d’’un objet d’étude particulier au sein du vaste corpus durkheimien et l’’analyse de sa place dans la logique théorique qui se déploie. Cette double appréhension de la théorie durkheimienne (textuelle et socio-historique) s’’inscrit résolument dans l’’histoire sociale des sciences sociales en ce qu’’elle sonde sociologiquement le passé théorique de manière à éclairer la théorie sociologique contemporaine.

Presenters:

1. State, Nature and Citizenship in Durkheim’s Cosmovision

Katy Maloney, Université du Québec à Montréal, Francois Pizzarro-Noel, Université du Québec à Montréal
At the turn of the 21st century, new forms of constitutional arrangements were implemented in Bolivia and Ecuador. As a result of years of heavily decried neoliberal policies, a certain resurgence of the Left in Latin America, encouraged by the rise of the indigenous rights movements, led to constitutions being rewritten to take into account indigenous worldviews (or “cosmovisions”). The concept of “Buen Vivir”, frequently used to describe this new normative system, is evoked in both the bolivian and equadorian constitutions, and contributes to formalize a new social consensus around the notion of “living well”, rather than “living better”, the latter being associated with the idea of progress as it is generally theorized in liberal and neoliberal ideologies. Along with a different conception of the common good, the cosmovision promoted by “Buen Vivir” advocates giving rights to nature – or to Mother Nature (“ la Pachamama”), more specifically – inscribing pre- modern, symbolic conceptions of nature into a political system that is resolutely modern: the nation-state. Our premise is to question whether the inclusion of such a worldview (“cosmovision”) is possible/viable in the context of a nation-state, or if it just creates an irreconcilable paradox: can an indigenous normative and symbolic system be included within the framework of a “legal state” system, itself a corollary of the greater liberal “cosmovision” introduced with modernity? From this perceived problem, we believe that durkheimian theory can help shed some light on the issue. As such, we see an interest in re-theorizing Durkheim’s works as an occidental theory of society that pleads for the development of a cosmovision that would be equivalent to those that underlie the different pre-modern ontologies. In other words, by considering Durkheim as one of the rare theorists that didn’t completely assume the Nature/Culture divide, our sociological intuition leads us to believe that his theory of social organisation is more apt at describing the dynamics of “Buen Vivir” than any other.

2. Analyse du concept de wilderness dans une perspective durkheimienne

Marie-Josee Bourgeois, Université du Québec à Montréal (UQAM)
Depuis la seconde moitié du XIXe siècle, la détermination d’aires protégées est devenue une action politique et le principal outil de conservation de la nature. Le nombre de kilomètres carrés consacré à la création d’aires protégées continu à augmenter année après année. Pourtant, dans certains pays, la création d’aires protégées implique des déplacements de population puisque, n’ayant plus le droit de modifier l’environnement à leur gré, les gens qui habitent les lieux sont contraints à se déplacer vers les villes en espérant y survivre. (Guha, 1989) Le processus de création des aires protégées est donc remis en question, de l’idée créatrice du départ à l’impact direct de cette création sur les populations autochtones de plusieurs régions du monde. (Colchester, 2003) La création d’aires protégées serait la manifestation d’un courant de pensée étasunien, soutenu par le concept de wilderness, qui s’étend dans le monde entier et qui déploierait de grands efforts pour développer et promouvoir une philosophie occidentale, ce qui entre en contradiction avec le mode de vie des populations du tiers-monde. (Guha, 1989) À la défense de la création d’aires protégées, on estime qu’elle assure la protection de la biodiversité et qu’il est justifié de prioriser la protection de la valeur intrinsèque de la nature au détriment des besoins humains, même si cela implique de laisser des gens mourir de faim. (Rolston, 1996) Il sera donc intéressant d’analyser dans une perspective durkheimienne ce courant de pensée étasunien, ce concept de wilderness, compris comme extérieur à la nature en soi à l’image des représentations collectives telles que définies par Émile Durkheim, bien que déterminant dans la prise de décisions politiques.

3. To add and to Superadd [Surajouter]: Collective Representations and the Closure of Metaphysics in The Elementary Forms.

Colm Kelly, Department of Sociology – St. Thomas University
Following Wittgenstein’s claim that “every sentence in our language ‘is in order as it is” Hutchinson, Read and Sharrock in 2007 argued that social theory and social science are a sort of bewitching category mistake which we are tempted to repeat over and over. In a different tradition, Jacques Derrida had argued that the ‘human sciences’ unwittingly repeat central themes of the ‘metaphysics of presence,’ as this tradition reaches its ‘closure.’ Both inspired by and wary of these two approaches, the paper will present a Derrida-inspired (cf. especially Derrida on Rousseau) close reading of the language of those passages of The Elementary Forms where Durkheim specifies repeatedly that both collective representations and the sacred are “superadded [surajouter]” to matter and nature. Collective representations are superadded in the sense that they superimpose themselves on reality and make reality what it is: more than an ordinary supplement, they make or complete that to which they are superadded. But they are also superadded in the sense that they are artificially added, added to the power of two or hyper-added, having no inherent connection to what they are added. It is this very disconnection from material reality that gives the collective representations their idealizing power over it and also their capacity to dissipate themselves, to superadd themselves superfluously. The contradictory tensions of this ‘superadded’ would be the closure of the metaphysics of presence as it leaves its mark in the oeuvre of Durkheim. Returning to Wittgenstein and Derrida, I will conclude by asking the audience and myself – in an entirely un- cynical and un-rhetorical fashion — what ‘form of life’ would ask us or require us to repeat and continue that which already one hundred years ago was wearing itself down?

4. State, Nature and Citizenship in Durkheim’s Cosmovision (2)

Francois Pizarro Noel, Université du Québec à Montréal
At the turn of the 21st century, new forms of constitutional arrangements were implemented in Bolivia and Ecuador. As a result of years of heavily decried neoliberal policies, a certain resurgence of the Left in Latin America, encouraged by the rise of the indigenous rights movements, led to constitutions being rewritten to take into account indigenous worldviews (or “cosmovisions”). The concept of “Buen Vivir”, frequently used to describe this new normative system, is evoked in both the bolivian and equadorian constitutions, and contributes to formalize a new social consensus around the notion of “living well”, rather than “living better”, the latter being associated with the idea of progress as it is generally theorized in liberal and neoliberal ideologies. Along with a different conception of the common good, the cosmovision promoted by “Buen Vivir” advocates giving rights to nature – or to Mother Nature (“ la Pachamama”), more specifically – inscribing pre- modern, symbolic conceptions of nature into a political system that is resolutely modern: the nation-state. Our premise is to question whether the inclusion of such a worldview (“cosmovision”) is possible/viable in the context of a nation-state, or if it just creates an irreconcilable paradox: can an indigenous normative and symbolic system be included within the framework of a “legal state” system, itself a corollary of the greater liberal “cosmovision” introduced with modernity? From this perceived problem, we believe that durkheimian theory can help shed some light on the issue. As such, we see an interest in re-theorizing Durkheim’s works as an occidental theory of society that pleads for the development of a cosmovision that would be equivalent to those that underlie the different pre-modern ontologies. In other words, by considering Durkheim as one of the rare theorists that didn’t completely assume the Nature/Culture divide, our sociological intuition leads us to believe that his theory of social organisation is more apt at describing the dynamics of “Buen Vivir” than any other.

RELIGION: DURKHEIMIAN CONSIDERATIONS

Session Code: CNDS5
Session Format: Regular (presentations and discussion) Session Language: Bilingual

Session Description: This session features new work reflective of the range and contemporary applicability of Durkheimian approaches to the sociology and theory of religion. These encompass the implication of religion in the definition and possibility of society; the (im)possibility of the terms of religious speech in contemporary life; reconfigurations of the sacred and religious change; and a rethinking of the idea of a future ‘religion of humanity’.

Session Organizers: Tara Milbrandt, University of Alberta and William Ramp, University of Lethbridge
This session has been co-sponsored by the Canadian Network of Durkheimian Studies research cluster.

Presenters:

1. Shifting the Sacred: Rob Bell and the Progressive Evangelical Turn

Robin Willey, University of Alberta Department of Sociology
For sociologist Emile Durkheim (1858-1917), the ‘sacred’ constitutes all those things “set apart and forbidden.” Sacred items or ideas are set in relationship to other sacred things within religious contexts. Within Evangelical Christianity, and to a lesser degree Protestantism in general, the sacred has arguably centred on the individual believer and her/his personal relationship with God and scripture. Recently, however, a growing movement within Evangelical Christianity has emphasized the sacred nature of relationships and community, culminating in the mantra “God is love.” This shift has set community above the personal in the hierarchy of sacred Evangelical things. The work of Rob Bell, who is the Evangelical author, pastor, and Oprah Network star, possibly best exemplifies this change and its ramifications, which extend from a post-colonial critique of mission work and evangelism to a move to more inclusive and even Universalist soteriology. Such efforts that have left Bell labeled as a heretic in some Evangelical circles. The author of this paper on Bell and the Evangelicals uses two years of ethnographic research collected from Evangelical communities across North America to explicate further the effects of this movement.

2. The “Religion of the Earth” from a Durkheimian Standpoint: an Hypothesis for Radical Ecology

Jean-Francois Filion, Département de sociologie Université du Québec à Montréal
Le présent exposé vise à présenter l’hypothèse suivant laquelle la conception durkheimienne de la religion renferme un potentiel critique dans le contexte actuel de la crise écologique. Celle-ci nous oblige à entrevoir la nécessité de limiter l’activité humaine contrairement à l’ethos libéral. Or, cette limitation pourrait consister en une soustraction de domaines de la nature vis-à-vis des activités profanes de l’économie. Par exemple, le généticien David Suzuki ne parle-t-il pas d’un «équilibre sacré» à instaurer avec la nature? Une telle voie conforme avec conception durkheimmienne de religion pourrait devenir une alternative au pessimisme écologique développé par le philosophe Hans Jonas, qui déplorait l’incapacité de la démocratie libérale à affronter les catastrophes environnementales. Néanmoins, les constats de Hans Jonas mènent à une impasse politique en admettant que la limitation de l’activité humaine doit s’inspirer de l’autoritarisme soviétique. L’actualisation écologiste d’une perspective durkheimienne permettrait d’éviter les périls écofascistes, car l’imposition de limites éthico-politiques devrait s’effectuer à travers la médiation de groupes intermédiaires ainsi que par la médiation d’une «religion de la Terre» révélant que la pratique quotidienne du «culte de l’individu» ne peut s’effectuer que dans une habitat compatible avec la vie humaine.

3. Religion, representation and speech: Tarde, Durkheim, Latour

William Ramp, University of Lethbridge
This paper will examine a few central presuppositions of a Durkheimian theory of religion through a critical reading of Bruno Latour’s Rejoicing: Or the Torments of Religious Speech. This, perhaps Latour’s most personal and explicitly ‘religious’ effort, nonetheless accords with the trajectory of his more well-known work on science and modernity. Like these, it embodies Latour’s sympathetic interpretation of what one might call a certain sort of anti-representationalism in the writing of Durkheim’s great opponent, Gabriel Tarde. In the spirit of Latour’s Rejoicing, which emphasizes instead religion as a practice of speech and as encounter, this paper will ask what central features might mark an encounter between religion and sociology which does something other than objectify ‘religion’ as a topic of study. Moreover, in what sense, if any, could sociologie religieuse be said, in Durkheimian terms, to be in dialogue with religious speech and practice, or to be itself a ‘religious’ intervention? If this is possible to say this, what then can be made of Durkheim’s characterization of religion and its constitutive features, as social facts? And how might Latour – and/or the ghost of Tarde – respond to the ‘torture’ of encountering a paper such as this one?


 


 

CNDS/RCED Sessions at the CSA, Congress 2014, Brock University

CNDS1: Durkheim Studies: textual & historical analyses focusing on the Durkheimian corpus

1.     Frederic Legault, Tempérance de certaines critiques élaborées à l’égard de la pensée durkheimienne

2.     Xavier Lefebvre Boucher, Constance épistémologique et importance interprétative du « dualisme dynamique» d’Émile Durkheim

3.     Lysandre Champagne, Les pratiques culturelles et la morale dans les écrits de Durkheim

4.     Maxence L.Valade,Financiarisation, désencastrement et religion.

5.     Julien Ezziani ,Pragmatisme et éducation: la potentialité critique chez Durkheim

Chair: François Pizarro Noël

CNDS 2: Durkheim and Contemporary Social Theory

1.     Matt Patterson, Toward a New Materialism: How the Sociology of Culture Killed Culture and Why That Might be a Good Thing

2.     Katy Maloney, On the elementary forms of religious life: durkheimian influence on Robert N. Bellah’s sociology of religion

3.     Jean-Sebastien Guy, Durkheim on homo duplex and individualism: from medium/form to metric/nonmetric

4.     Bernard Bertrand, Durkheim and positivism : myth or reality ?

Chair: R. Paul Datta

CNDS3: Heterodox Solidarities: New Directions in Radical Durkheimianism

1.     Ronjon Paul Datta, Collective Consciousness Rising: The Women’s Liberation Movement and Heterodox Solidarity

2.     Julien Laberge, Révision de la configuration politique organique de Durkheim

3.     William Ramp, Majesty, commonalty, contradiction: working through political ambiguity with Durkheim

4.     Jim Cosgrave, Durkheim plays Lotto 6/49 [unable to present]

Chair: Tara Milbrandt

CNDS4: Contemporary Durkheimian Sociology: Durkheimian Analyses of Contemporary Social Phenomena

1.     Mervyn Horgan, Ritual and Rudeness in Everyday Life

2.     Tara Milbrandt, Shame Photos and the Boundaries of the Public Person: Neo-Durkheimian Insights

3.     Stephen Gray, Eric Klinenberg and Durkheim’s Cult of the Self

Chair: William (Bill) Ramp

CNDS5: Durkheimian Analyses of Vulnerable Persons

1.        Ali Dagdar, Youth Suicide: A Test of Durkheim’s Thesis

2.        Steve Rose, Reintegrating the Morally Injured: Using Durkheim to Understand Veterans in Transition

3.        Timothy Kang, Suicide in South Korea: Revisiting Durkheim on Suicide

Organiser: R. Paul Datta

Chair: Ariane Hanemaayer

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Durkheim et le politique les 27-28 et 29 août, 2013.

L’Université du Québec à Montréal (UQAM)

Programme documentation can be found at:

http://leduqam.com/

Preliminary Programme [please note: some presenters noted below were unable to attend].

Matthieu Béra: Les lectures «politiques» de Durkheim à Bordeaux (1889-1902)

Ayant eu accès aux registres d’emprunts des ouvrages de Durkheim à la BUL (Bibliothèque Universitaire de Lettres) , il est possible de connaître une partie de ce que Durkheim a (peut-être) lu entre 1889 et 1902. Il est surprenant de constater que la question politique l’intéresse particulièrement, même s’il s’agit d’une science politique très traditionnelle (Aristote, Hobbes, Rousseau, Montesquieu, etc.) Cependant, il est aussi possible de mettre ces emprunts en relation avec des cours sur les grands auteurs, dont certains pourraient être inconnus (notamment sur Montesquieu) ou avec ses premiers cours sur le socialisme. L’occasion sera prise de revisiter les ouvrages de Lacroix (1981) et Filloux (1977) qui ont su porter un intérêt particulier au lien entre Durkheim et le politique.

David Clos-Sasseville: L’activité politique des durkheimiens

L’intérêt des durkheimiens pour la politique s’est manifesté de plusieures façons. Si Durkheim lui-même n’a jamais  joint les rangs d’un parti politique, ses collaborateurs n’ont pas hésité à  participer activement aux partis socialistes et radicaux en plus d’animer  les journaux de ces formations. Au coeur de ce groupe d’activiste politique, la figure centrale n’est pas Durkheim, c’est Herr.

 

Ronjon Paul Datta: Politics, Virtue and Reason: Durkheim, Bataille and Habermas

This paper argues that Durkheim’s rationalist approach to politics, and with it, the ontological conditions of possibility of virtuous individual and collective subjects, leads to discrepancies between his ontological rationalism, his scientific rationalism, and his axiology. One position leads to the renovated counter-rationalism of Bataille’s general economics, in which authentic virtue must be geared toward useless expenditure (i.e., it must not serve a utilitarian purpose) lest politics become dehumanising. Habermas, not least in his criticisms of Bataille, takes issue with Bataille’s irrationalism and quite differently links the ontological basis of rational moral judgment and axiology in a manner closer to Durkheim’s position in Moral Education. An alternative radical Durkheimain approach, more indebted to Bataille’s reading of Durkheim, is developed by highlighting the role played by what I call ‘mundane effervescence’. Mundane effervescence, by generating kinds of moral obligations and solidaristic feelings arising from routine, ‘useless’, ‘fun’ (i.e., non-instruemental socialising), constitutes virtuous persons who care about each other (mundane virtue).

 

Marcio De oliveira: Le brésil sous la loupe de la théorie politique durkheimienne

Depuis les années 1930, les divers gouvernements ont essayé de corriger les mésaventures de l ́Etat brésilien, à l ́inverse de la définition qu ́en donne Durkheim, sans cesse considéré comme oligarchique, patrimonial et non universel. L ́avènement d ́un homme politique issu du milieu ouvrier à la Présidence de la République laissait entrevoir la fin de distinctions et des privilèges et la mise en place des politiques citoyennes à l ́échelle de l ́ensemble de la population, notamment les plus démunis. Cette communication analyse les fondements de la politique citoyenne mise en place par le gouvernement Lula (2002-2010), en y analysant les grands axes et les pratiques, en rapport à la définition de l ́Etat que l ́on retrouve chez Durkheim. Nous essayons de démontrer que, si du point de vue strictement économique, le succès de cette politique est avéré, il en va autrement en ce qui concerne la citoyenneté, notamment quand on l ́analyse à partir de la perspective durkheimienne.

Jean-François Filion: Subjectivité politique et républicanisme chez Durkheim et Hegel

La communication proposée consiste en une analyse comparative de l’articulation de la subjectivité individuelle des citoyens aux exigences fonctionnelles de l’État entre la philosophie hégélienne et la sociologie durkheimienne. Bien que Durkheim ait critiqué durement Hegel, les recherches récentes en pensées politiques montrent de fortes ressemblances entre ces théoriciens issus de traditions philosophiques différentes (Colliot-Thélène, 2010). Or, deux des éléments que partagent Durkheim et Hegel sont leur opposition aux conceptions libérales de l’État et leur option commune pour une conception républicainiste. Tous deux s’accordent sur l’importance de l’exigence républicaine de la vitalité d’un haut degré de culture politique parmi les citoyens. Ces deux théoriciens vont donc développer une conception de ce que Hegel appelle la « disposition [d’esprit] politique » pour que la volonté individuelle de la liberté prenne conscience du fait que les conditions de sa possibilité dépendent d’une acceptation de diverses contraintes institutionnelles. Les deux théoricien attribuent une importance fondamentale à l’éducation mais se distinguent sur le rapport de la disposition politique à un sens suprasocial;

Marcel Fournier: Durkheim, Mauss et la politique

Émile Durkheim et Marcel Mauss : l’oncle et le neveu; le chef d’école et le disciple. Beaucoup de choses rapprochent Durkheim et Mauss : un même projet scientifique, mêmes objets d’études, dont la religion, même engagement lors de l’Affaire Dreyfus, même admiration pour Jaurès. Mais en même temps beaucoup de choses les séparent, non seulement leur personnalité et leur façon de travailler mais aussi leur rapport à la politique : Durkheim est l’intellectuel spécifique qui intervient sur les questions qu’il connaît et Mauss, le militant qui publie des articles dans les journaux tels L’Humanité et Le Populaire, sur des questions politiques et économiques fort diverses. Toute la question est de savoir si l’un et l’autre partagent une même conception de la politique. L’édition du manuscrit de Mauss sur la Nation (sous presse) nous permet de jeter un regard neuf sur toute la question de l’engagement social et politique chez Durkheim et ses proches collaborateurs.

Jean-Marc Larouche: Le républicanisme kantien: de Durkheim à Habermas.

L’expression de républicanisme kantien désigne une conception de la commuanuté politique qui renvoie dos-à-dos le libéralisme et le communautarisme tout en assumant des éléments importants de chacun. Du premier, elle assume le pluralisme des valeurs et des convictions sans les limiter au privé; du deuxième, elle assume l’appartenance à une communauté d’histoire sans en faire le socle unique d’un ordre normatif. La référence kantienne évoque deux autres éléments: 1) le mode par lequel cet ordre normatif se constitue, soit une conception de la démocratie ; 2) la dimension cosmopolitique. Si l’expression de républicanisme kantien peut être utilisée pour désigner la conception politique de Durkheim, sa validité,c’est que sa sociologie politique en dégage aussi la facticité. On fera ici le rapprochement avec l’oeuvre d’Habermas pour qui les conceptions de démocratie et de cosmopolitisme ne sont pas sans faire échos à celles de Durkheim.

Tara Milbrandt:Durkheim et SlutWalk

Mon présentation construira sur spécialement les conceptions de Durkheimian d’individualisme moral et du “besoin de société moderne pour la justice (sociale) », considérer la force d’ideational de collectivité émergent «prenant aux rues» dans les protestations globales contemporaines. En tirant de, mais aussi l’extension, mon travail récent sur «SlutWalk international», je réfléchirai comment de différents modes de communication qui sont de façon créative donnés présence dans les espaces publics (images circulent, des discours, des signes, les posters) dans de telles occasions révèlent la conscience collective comme plus différenciée et même divisé que Durkheim généralement envisagé. Dans ce sensé, je vous propose une conceptualisation plus dynamique et dialectique de la conscience collective, des façons que tant construire sur, que développent la théorie Durkheimian dans l’étude de vie sociale contemporaine.

Frank Pearce: Repenser avec Durkheim les catégories, pratiques et objectifs politiques.

S’appuyant sur ses travaux précédents, M.Pearce discutera les implications de certains des concepts et des arguments durkheimiens pour nous permettre de repenser certaines catégories politiques – le marxisme, le socialisme, l’anarchisme; certaines pratiques politiques – révolutionnaire, réformiste, gradualiste, et certains objectifs politiques – modes de d’engagement dans des transformations d’économiques, politiques et sociaux

Paulo Peres:  Durkheim and Political Science

Political scientists often use Weberian and Marxist concepts in their analysis. Indeed, it is not wrong to say that, although in a minority scale, even nowadays there are several groups of researchers conducting their reflexions and investigation agendas under de Marxist label in many universities and departments of political science all over the world. In the same path, it is common, actually even more common and consensual, the usage of Weberian concepts by political scientists; and some of them became indispensable when it comes to study phenomena such as the State, domination, bureaucracy, and political parties. But oddly, in the case of Durkheim the scenario is quite different. It is considerable rare to find any reference to his theory or concepts in political science literature. Why does it happen? Considering that political scientists label all of them as sociologists, and the political part of their work as political sociology, why Weber and Marx’s concepts are so recurrent in political theory and in political analysis and Durkheim is not? Durkheim have his own theory about democracy, the function of legislative bodies and judicial court; he was, in certain aspects, inspired by two of the most important precursors of contemporary political science: Montesquieu and Tocqueville. Thus why this Durkheimian absence in political science? My proposal has two main purposes. First, to present a few hypotheses explaining this gap between Political Science and Durkheimian theory. Secondly, to defend that taking Durheimian theory into consideration could be highly relevant to political sciences in their endeavour to analyse current political problems.

Jacques Pierre: Transcendance et modalités du fondement politique

Pour Durkheim, on le sait, un agrégat d’individus devient une collectivité politique dès lors qu’elle peut se projeter dans une totalité transcendante où se recouvrent et coïncident la généralité formelle d’un nomos et la singularité substantive d’un pathos. Dans un contexte socio-politique comme celui de l’Occident où les récits ne sont plus nécessairement partagés, comment est-il encore possible de fonder une communauté politique; ou encore, selon quelles modalités changeantes peut-on encore se référer à une transcendance ?

François Pizarro Noël: Les grandes traditions interprétatives du statut du politique dans la théorie durkheimienne

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Mélanie Plouviez:  La sociologie normative de Durkheim

La normativité au coeur de la théorie durkheimienne est la cause des débats entourant le politique. C’est la thèse que Mme. Plouviez viendra défendre devant nous.

William Ramp: A Durkheimian approach to the ‘political theology’ of popular sovereignty.

Following from my recent work on Durkheim’s discussions of monarchy, absolutism, popular sovereignty and the state, I would like to explore the possible application of a Durkheimian approach to the ‘political theology’ of popular sovereignty, as recently proposed by the American legal scholar, Paul W. Kahn, and also in light of recent work on the intersection of politics and religion by Ivan Strenski and Hans Joas. The paper will address questions of the dangers and possibilities of contemporary formulations of popular sovereignty and of « rights » from a Durkheimian perspective.

Paul Sabourin: Durkheim face à l’économie politique de son temps

Cette communication visera à situer la pensée de Durkheim face à l’économie politique de son temps. Il s’agira de parcourir les critiques élaborées par Durkheim à propos de l’existence de lois économiques qui viendrait, par leur existence posée comme naturelle les comportements humains qui mettent en jeu le monde matériel. Cette posture de l’économie politique mettrait fin au politique, celle-ci se résorbant dans l’administration des choses, mais aussi rendrait mineure l’explication sociologique des faits économiques. La question qui nous intéressera donc sera de comprendre pourquoi selon Durkheim, l’économie politique est si antithétique à la sociologie.

Susan Stedman-Jones: Un retour sur Durkheim et le socialisme

S. Stedman-Jones abordera les relations entre la lecture durkheimienne du socialisme et le socialisme français de cette époque incarné par  Leroux, Jaures et Proudhon.

Edward Tiryakian: Une constitution durkheimienne pour un Québec émancipé?

E. Tiryakian visera à exposer la pertinence actuelle de la sociologie politique durkheimienne pour le contexte québécois et canadien. Le professeur, Tiryakian alliera son expérience et connaissance du Québec (il fut directeur d’un centre d’études québécoises à Duke) à sa connaissance profonde de la théorie durkheimienne (il est l’auteur de plus d’une trentaine d’articles sur Durkheim) et à son audace légendaire pour se risquer à une interprétation durkheimienne de la situation québécoise contemporaine.

Stéphane Vibert: Société individualiste et politique démocratique

Il s’agira dans cette contribution d’étudier la tension entre la visée durkheimienne d’une émancipation normative des libertés individuelles avec le maintien d’une société unifiée, guidée par un idéal commun désormais démocratiquement discutable. Il sera donc question de la forme spécifique de « totalisation » réalisée par le domaine politique dans la modernité, et notamment de sa concrétisation sous la forme de l’État-nation républicain à orientation cosmopolite.

William Watts-Miller: The Politics of a Crisis: A Hundred Years after Durkheim

Durkheim worried about a ‘crisis’ throughout his career, from his first sociological essay in 1885 to his last published article in 1917, ‘The Politics of the Future’. After an analysis of his ideas, my paper will explore their application to the current, continuously unfolding crisis. It will develop and update the discussion, ‘Surviving Capitalism’, in my book, as well as the set of essays, on initial reflections on the crisis, by Steven Lukes, Mike Gane and Edward Tiryakian (in Durkheimian Studies, 2009).

Raquel Weiss: Effervescence et politique chez Durkheim

Mme Weiss viendra poursuivre son travail déjà entamé sur l’effervescence pour cette fois poser la question du lien entre effervescence religieuse et politique chez Durkheim.