(PSM7a) The Populist Radical Right: Old Hatreds, New Hatreds I

Wednesday Jun 19 9:00 am to 10:30 am (Eastern Daylight Time)
Trottier Building - ENGTR 0100

Session Code: PSM7a
Session Format: Paper Presentations
Session Language: English, French
Research Cluster Affiliation: Political Sociology and Social Movements
Session Categories: Bilingual, In-person Session

While the rise of the populist radical right around the world is reminiscent of the 1930s, today’s actors and organizations have adapted their discourses and styles to fit the 21st Century (Rydgren, 2018). Marked by what Mudde (2019) terms an increasing meanstreamization of radical right ideas that blurs the lines between rightwing and radical right politics, this adaptation has been helped by the radical right’s ability to seize current issues and impose its narratives, sometimes even hijacking and distorting certain causes long championed by liberal and left-wing forces. In recent years, scholars have pointed out the way large parts of the radical right have wielded women or LGBT+ rights against minorities through femonationalism (Farris, 2017) and homonationalism (Puar, 2007); implemented robust yet exclusionary social welfare policies (Scheppele, 2022); embraced a secularised Christianity and a common ‘European identity’ (Brubaker, 2017); or instrumentalized “anti-antisemitism” against Muslims (Kalmar, 2020). Scrutinizing the ways various forms of racisms, such as anti-migrant politics, Islamophobia, antisemitism, and antitziganism, interplay with discourses of national and civilizational belonging, welfare and class, and gender and sexuality, this panel seeks to provide an intersectional and comparative analysis of contemporary populist radical right politics, movements, parties, and organizations. Tags: Politics, Social Movements

Organizers: Adrien Beauduin, Central European University, Sara Swerdlyk, McMaster University

Presentations

Michel-Philippe Robitaille, Université du Québec à Montréal

La construction de l'identité nationale au sein de la droite radicale espagnole : entre revendication axiologique du passé et cadrage stratégique d'une opposition peuple-élites

Jusqu’à récemment, la politique espagnole était vue comme une exception dans une Europe marquée par la montée de la droite radicale et du populisme. Aucune force politique s’inscrivant dans cette tradition n’y avait obtenu de succès à l’échelle nationale depuis la transition à la démocratie qui a suivi le décès du dictateur Francisco Franco. L’arrivée de Vox au Congrès des députés, en 2019, a mis un terme à cet exceptionnalisme espagnol. Au cours des cinq dernières années, ce parti populiste de droite radicale s’est enraciné dans la vie politique du pays au point de constituer un acteur incontournable à la formation de coalitions gouvernementales de droite. Cette communication vise à explorer la construction discursive de l’identité nationale opérée par Vox et qui a permis au parti de profiter de la structure des opportunités politiques qui est survenue dans l’Espagne de la fin des années 2010. Elle pose la question : quelles sont les valeurs sur lesquelles s’est appuyé Vox pour construire sa conception de l’identité nationale espagnole et de quelles façons le parti a-t-il concilié ces valeurs au sein d’une stratégie visant à faire sa place dans le système partisan du pays ? Pour répondre à cette question, je m’appuie sur des recherches en histoire des idées, en sociologie des mouvements sociaux et en sociologie du populisme et de la droite radicale. J’offre d’abord une lecture du contexte d’émergence de Vox pour montrer ce que les acteurs politiques à l’origine du parti et ses leaders actuels tentent de faire avec cette force politique. Je procède ensuite à une analyse du cadrage qu’opère le parti afin de profiter de la transformation de la structure des opportunités politiques avec l’effondrement du système bipartite qui avait caractérisé la scène politique espagnole pendant vingt ans. Ce cadrage consiste notamment à opposer la nation espagnole aux élites corrompues incarnées par les grands partis ayant exercé le pouvoir et les partis nationalistes basques et catalans. L’étude s’appuie en premier lieu sur les programmes électoraux et les positions officielles prises par le parti. Elle prend aussi en compte les discours publics et médiatiques mis de l’avant par les principales figures du parti, en premier lieu par son chef, Santiago Abascal. À travers cette analyse, je soutiens que Vox a été fondé par des militants animés de sincères sentiments nationalistes qui rejettent le nationalisme civique au cœur du discours des conservateurs du Partido Popular au profit d’un ancrage historique et culturel de la nation que le parti fait remonter au Moyen Âge. Cette revendication ferme de l’héritage historique national s’inscrit dans une lutte pour la primauté de l’identité espagnole face au défi sécessionniste catalan. La menace que supposerait ce dernier justifie, aux yeux des fondateurs de Vox, la formation d’un parti de droite radicale visant la rupture avec le cadre institutionnel établi, notamment sous la forme de l’organisation territoriale incarnée par ce qu’il est convenu d’appeler l’État des autonomies. Afin de devenir un acteur incontournable sur la scène politique espagnole et de porter ces valeurs nationalistes au Congrès des députés, le parti devait cependant mettre sur pied une stratégie discursive apte à le faire apparaître comme une alternative aux forces en présence. C’est ce qu’il a fait en opérant un cadrage populiste basé sur la division entre un peuple vertueux et des élites corrompues afin de revendiquer pour son propre compte le monopole de la représentation du peuple. Cette stratégie a donné des résultats significatifs dans le contexte d’une structure des opportunités marquée par la fragmentation du système partisan. Elle n’a toutefois pas été suffisante pour porter le parti au pouvoir à l’échelle nationale, mais Vox demeure à ce jour une force incontournable pour la formation d’un éventuel gouvernement dirigé par la droite. Les recherches présentées dans cette communication contribuent à alimenter empiriquement, à des fins de comparaison, les débats théoriques sur la montée et la transformation des droites radicales et populistes à l’époque contemporaine. Elles offrent un regard privilégié sur l’étroite relation qui lie les idées, les stratégies et les contextes politiques.

Sarah Orcutt, Carleton University

On the margins of socio-political extremes? An analysis of conservative Albertans' Facebook posts and comments

The resurgence of right-wing, nativist, authoritarian, and nationalistic populist movements in nations around the world has caught the attention of social theorists and the public alike. Despite the existence of notable left-wing varieties of populism, right-wing varieties of populism have raised concerns over the resilience of Western democracies to internal illiberal and undemocratic threats. The recent elections of Marco Chiesa for the Swiss People’s Party, Geert Wilders of the Party for Freedom in the Netherlands, and the increasing popularity and influence of the AfD in Germany are some of the most recent examples of growing right-wing populism in established Western democracies. Social scholars have pointed to converging socio-political factors to explain populist movements with exclusionary and authoritarian tendencies. Some social theorists have pointed to the interconnection of unrestrained globalization and the resultant economic instability and insecurity as contributing to citizens’ apparent growing openness to embracing parties and leaders with protectionist and exclusionary agendas. Other scholars have suggested that the trend towards right-wing and exclusionary forms of populism can be explained as a cultural backlash to changing cultural values and perceived loss of social status for white people within Western societies. Still, other scholars have suggested that the Left’s embrace of neoliberalism has created a political vacuum in which populism thrives. Despite suggestions that Canada is resistant to right-wing populism (Ambrose and Mudde, 2015), other critics have demonstrated that Canada is not an exception among Western nations when it comes to right-wing and populist movements. Instead, they claim that right-wing extremism, right-wing populism and other degenerative forms of populism have been longstanding features of Canadian politics, governance, and social life (Budd, 2021; Kwak, 2020; Laycock, 1990). Authoritarian populism has become an increasing political force in the current moment that appears to resonate particularly with working-class, less-educated, older and politically conservative Canadians and those living in Alberta and Saskatchewan (Graves and Smith, 2020). This research project seeks to understand the expressions of discontent that may help to explain the trend toward right-wing populism in Canada and the implications of this trend for Canadian democracy and social cohesion. Given the prevalence of populist outlooks in Alberta, current political actors evoking populist rhetoric, and the historical prevalence of populist and otherwise novel political movements and parties, Alberta is both a current and historical locus of discontentment within Canada. Employing a multimodal qualitative content analysis methodology, this study explores to what extent Albertans’ expressions of social, political, and economic discontentedness on the public Facebook social media pages ‘Alberta Proud’ and ‘Alberta Stronger’ reflect the characteristics of recent right-wing populist movements. These pages were chosen for their high level of engagement and mainstream conservative socio-political orientation. Using a theoretical sampling strategy, 65 posts with approximately 2500 associated comments were sampled and thematically analyzed using a recursive and reflexive 12-step qualitative content analysis process developed by Altheide and Schnider (2013). Ultimately, the intent of this project is to elucidate to what extent the discontentedness of conservative-minded Albertans shares similarities with recent right-wing populism observed in other Western nations while theorizing as to the broader causes and implications of this phenomenon. Preliminary results of this project will be presented for scholarly critique.