(SPE5) Precarious legal status dynamics and social inequities and inequalities in Canada

Friday Jun 21 11:00 am to 12:30 pm (Eastern Daylight Time)
Trottier Building - ENGTR 0060

Session Code: SPE5
Session Format: Présentations
Session Language: Anglais, français
Research Cluster Affiliation: Social Policy and Social Equality, Sociology of Migration
Session Categories: Bilingue, Séances Sur Place

Legal status has become a significant fault line of social inequality in Canada. The share of newcomers who arrive without permanent residence is growing. Some of those arriving with a temporary permit to work or study, apply for asylum in Canada, or visitor visa will remain in the country. Their work or study permit may or may not offer a clear path to PR; their humanitarian application may be refused. In the process of place-making, they (1) may try to obtain secure status, generating diverse and multi-directional legal status trajectories, and (2) may find ways to negotiate access to services in ways that are not necessarily durable. These two broad types of processes may entail multi-actor negotiations of boundaries, and the dynamics intersect with various arenas including employment, health, housing, etc. They also dynamically contribute to shaping the short- and longer-term well-being of newcomers who spend time in situations of precarious legal status (PR). This panel will examine the relationship between legal status precarity and various arenas (work, health, housing, education, organizing, etc.) as part of an effort to make visible the implications of precarious legal status dynamics and temporalities for patterns of social inequality and differential inclusion. Tags: Égalité et Inégalité, Migration et Immigration, Politique

Organizers: Marie-Pier Joly, Concordia University, Luin Goldring, York University; Discussant: Eugénie Depatie-Pelletier, Association Droits Travailleuses-rs de Maison et de Ferme

Presentations

Charles Fleury, Université Laval

Analyse des trajectoires et déterminants menant à la résidence permanente chez les travailleurs étrangers temporaires au Canada

Au cours des années 2000, la politique migratoire canadienne a donné lieu à des développements visant l’accroissement du recours aux travailleurs étrangers temporaires afin de parfaire l’arrimage entre la sélection des immigrants et les besoins du marché du travail et pallier les pénuries de main-d’œuvre dans certains secteurs (Piché, 2012). Ainsi, le nombre de travailleurs temporaires admis au Canada dépasse maintenant celui des résidents permanents admis la même année et ne cesse de croître d’année en année. Si les employeurs et les gouvernements voient d’un bon œil la capacité d’avoir recours à une main-d’œuvre étrangère flexible répondant à des besoins ciblés et à court terme, nombre de chercheurs et plusieurs organismes de protection des droits des travailleurs conçoivent les programmes de travail temporaire comme une source de précarité et de vulnérabilité (Noiseux, 2012; Faraday, 2014; Goldring et Landolt, 2013 ; Fleury et al., 2019). Il demeure qu’une part croissante de travailleurs étrangers temporaires obtiennent la résidence permanente au bout de quelques années (Lu et Hou, 2017). Selon les estimations de Picot et al. (2022), le taux de transition sur cinq ans vers la résidence permanente parmi les travailleurs étrangers temporaires est passé de 18% de ceux admis entre 2000 et 2004 à 25% pour ceux admis entre 2005 et 2009 et ceux admis entre 2010 et 2014. Pour ces trois cohortes, le taux de transition se situe autour de 30% chez les travailleurs peu qualifiés, alors qu’il s’est accru chez les travailleurs qualifiés, étant passé de 11% pour la cohorte arrivée entre 2000 et 2004 à 27% pour celle arrivée entre 2010 et 2014. On connait néanmoins très peu de choses sur les trajectoires menant à l’obtention de la résidence permanente parmi ces travailleurs étrangers temporaires. Quels sont les différentes trajectoires de statut menant à la résidence permanente parmi les résidents temporaires ? Outre les restrictions relatives aux programmes de résidents temporaires, quels facteurs favorisent l’obtention rapide de la résidence permanente et quels sont ceux qui semblent la retarder, voire l’empêcher ? Quelles formes d’inégalités ces facteurs révèlent-ils ? Cette communication entend répondre à ces interrogations et examine, pour ce faire, les trajectoires de statuts des travailleurs étrangers temporaires admis au Canada depuis 2006. Elle vise plus spécifiquement à repérer les différentes trajectoires menant à la résidence permanente et celles n’y menant pas, et à identifier les caractéristiques et déterminants de chacune d’elles. L’analyse s’appuie sur les données administratives longitudinales de la Base de données canadienne sur la dynamique employeurs-employés . Cette base de données de Statistique Canada combine des informations sur les résidents temporaires et les résidents permanents ainsi que sur leur activité sur le marché du travail. Nous recourrons à la méthode de l’analyse des séquences pour repérer les différentes trajectoires et aux méthodes de régression pour identifier les caractéristiques et déterminants de ces trajectoires.

Luin Goldring, York University; Marie-Pier Joly, Concordia University

How do precarious legal status trajectories shape employment for precarious status migrants in the GTA?

The paper addresses literature on the role of legal status dynamics as a fault line of social inequality, focusing on Canada. We use a unique survey data set consisting of responses from people who arrived in Canada without permanent residence (n=1,266). The survey includes information on complex legal status trajectories that may include trajectories outside those expected in the prevailing two-step policy model, and on job quality at two points in time. This allows us to analyze the factors associated with employment precarity or job quality upon arrival, and at time of survey. Our analysis considers whether job quality improves with time and the acquisition of permanent residence, and identifies and discusses factors that contribute to long-term job precarity.


Non-presenting author: Patricia Landolt, University of Toronto

Capucine Coustere, Université Laval

Reaching the waiting room: analysis of the compliance process to Quebec program of inland transition to permanent residency

Two-step migration has dramatically increased in Canada, following a significant rise in temporary migration. Authors argue that it turns the temporary period into a “test of desirability” (Bélanger et al., 2023), where holding a precarious legal status contributes to the selection process of future permanent residents. However, few studies have explored how the process of meeting the requirements of programs of transition to permanent residency (PR) is experienced by aspiring candidates. Based on the case of aspiring applicants to PR in Quebec (Canada), a province with a distinct pathway to PR, this presentation will aim at examining how the process of trying to become eligible to shifting criteria of permanent residency affects aspiring applicants’ life course. It draws on a qualitative longitudinal study consisting in repeated interviews in 2019, 2020 and 2022 with 19 migrants in Quebec at different stages of transition to PR, analyzed with the life course approach. In this presentation, we will argue that since selection criteria of inland transition to PR determine eligible life courses, they may deeply influence aspiring candidates’ decision making and life courses while they try to adapt to shifting regulations. Indeed, to match their actual trajectories to frequently shifting prescribed trajectories, they might need to alter their life course, though what we called a compliance process . The compliance process is thus a result of their use of agency in the constrained system of precarious temporary permits to earn the right to get a secure residence status. First, we will analyze the time sensitiveness of the compliance process’s temporal aspects, which requires to pursue two “races” (Nourpanah, 2021) at the same time: becoming eligible and maintaining a valid residence status, all the while holding a precarious status. To conform their life course to the eligibility criteria, aspiring applicants might make strategic choices within the constraints of their temporary permits, while trying to maintain a valid residence status. Failing at managing those temporalities entails risks of increased precariousness. This temporalities’ management contributes to the selection process of aspiring applicants faced with different probabilities of success, while increasing the precariousness of those whose visa restrictions and migration project’s timing limit the ability to run both races. Second, we examine how they negotiate frequent policy changes shifting the expected characteristics of the desirable permanent resident, that may render strategies to conform to the selection criteria useless. To comply – again –, aspiring candidates are expected to further bend their life course to become eligible, without any insurance of being protected from a future reform. Policy shifts in programs of transition to PR appear as critical moments of migration projects and strategies’ reassessment with a reopening of mobility options. When it happens, aspiring applicants are more susceptible to comparing Quebec and the rest of Canada’s transitioning programs to PR. However, their ability to quickly adapt to such shifts is limited and depends partly on their timing their life course. In sum, with no guarantee of success, risks of status loss and unintended changes in life trajectories, complying to shifting pathways to PR might increase temporary migrants’ precariousness. In practice, shifting characteristics of desired migrants do not always translate into the selection of different people. Previously eligible temporary migrants may actively try to conform to the new selection criteria, adapting to those changes becoming part of the process of selection. However, this compliance process leads to longer, more tortuous, and precarious trajectories to become eligible again, with long potential effects on aspiring applicants’ life course even after obtaining PR.


Non-presenting author: Danièle Bélanger, Université Laval

Daniele Belanger, Université Laval

Leaving abuse, entering uncertainty: temporary migrant workers in Canada

In recent years, there has been a significant increase in the admission of temporary residents in Canada, with a majority of them entitled to a work permit. Among them, temporary residents admitted under the Temporary Foreign Worker Program (TFWP) receive employer-specific and job category-specific work permits, limiting their labor market mobility and fostering a power imbalance that favors employers, thus compelling workers to tolerate abusive conditions. Approximately a third of those entering Canadian borders under the International mobility stream also have an employer specific work permit and face the same issues. The precarious situation associated with these conditions of stay has been extensively researched by academics and acknowledged by federal authorities. Consequently, in June 2019, the Minister of Immigration, Refugees and Citizenship Canada (IRCC) implemented the Open Work Permit for Vulnerable Workers (VWOWP) program, which recognizes the challenging conditions often encountered within the TFWP, leading to instances of abuse. The VWOWP program authorizes immigration officers to grant open work permits to migrant workers demonstrating sufficient evidence suggesting that they are either undergoing abuse or are vulnerable to abuse in their workplace. Since its inception, approximately 4000 applicants have been granted an open work permit under the program. Scant research on this program has underscored inconsistencies in the assessment of applications, procedural fairness issues, difficulties in accessing the program and the small number of open work permits granted in relation to the high volumes of temporary foreign workers. This research builds on these previous studies to further our understanding of the program’s effects on migrant workers who attempt to leave an abusive workplace through it. Drawing on semi-structured interviews (n=45) conducted with migrants working in the provinces of Quebec, Ontario, and British Columbia conducted in collaboration with community organizations, our research analyzes workers trajectories who experienced abuse and apply for an open work permit through the VWOWP program. The presentation aims to shed light on the following questions: Does the VWOWP program contribute in reducing workers legal precarious status in Canada? What happens to workers who apply to the program with respect to their trajectory of employment, migration status, housing and social network once they leave their abusive employer? Inspired by Goldring’s theorization of trajectory as method and the work of status, we analyse these questions. The presentation will underscore significant inequalities when it comes to gaining access to the program in the first place, and the novel forms of precariousness encountered by migrant workers to whom VWOWP has been issued. Our contribution is to document how migrants strategize to gain access to the program and how they maneuver once they have an open work permit to mitigate risks and uncertainties. Migrants mobilize all their resources to leave their abusive employer despite the high risk of such decision; many undergo various administrative procedures simultaneously to maintain their status and resort to various actors to assist them. They navigate a fine line between one precarious legal status to another, to often find themselves in a cycle of abuse and precarity. Migrants’ experiences and viewpoints on the program unravels critical negative repercussions of the program.


Non-presenting author: Myriam Ouellet, Université Laval

Aurélie Etienne, University of Toronto

Crossing Borders: The Political Subjectivation of Migrant Workers with Temporary Status in Canada

Au fil des dernières décennies, un virage majeur s’est opéré dans les politiques migratoires canadiennes, marquant le passage d’une approche principalement fondée sur l’immigration permanente vers un système de plus en plus axé sur la migration temporaire (Goldring 2014). Ce virage a eu pour effet d’accroître considérablement la proportion de migrant.es qui détiennent un statut légal précaire au Canada. Ces statuts, qui ne permettent qu’une présence temporaire sur le territoire, produisent des conditions d’exclusion sociale et politique ainsi que de subordination économique pour ces migrant.es (Dauvergne and Marsden 2014; Goldring 2014; Vosko et al. 2014). Astreint.es à une position sociale subordonnée, dans laquelle leurs droits sont limités, les migrant.es temporaires sont particulièrement vulnérables à différentes formes d’abus, de violence et d’exploitation en milieu de travail (Binford 2019; Fraser 2016). Malgré un contexte défavorable à l’organisation collective et à la défense des droits, il existe plusieurs exemples de résistances par lesquelles ces travailleur.ses tentent, ou ont tenté, de défendre leurs droits et de transformer leurs conditions au Canada. Ma présentation vise à mettre en lumière ces résistances, en examinant la manière par laquelle les travailleur.ses migrant.es en viennent à agir politiquement au Canada, ainsi que la manière par laquelle ces expériences du politique sont vécues. Pour ce faire, je me pencherai sur le cas spécifique d’un centre de travailleur.ses migrant.es actif dans plusieurs villes au travers de la province de Québec. Afin de guider l’analyse, je mobilise différentes approches théoriques de la subjectivation politique, issues de la philosophie politique (Badiou 2003; Rancière 1995) et de la sociologie des mouvements sociaux (Isin 2002, 2012; Tarragoni 2016). Suivant ces approches, la subjectivation politique est définie comme un processus par lequel des individus ou des groupes contestent la position sociale subordonnée qui leur est assignée par un ordre politique dominant, et tentent de redéfinir leur positionnement dans l’espace social et politique de manière plus égalitaire. La subjectivation politique est un phénomène indissociablement individuel et collectif, étant donné que cette transformation subjective émerge toujours d’un milieu social particulier, et engage nécessairement la création ou la transformation d’un collectif politique d’appartenance (Tarragoni 2016). Ainsi, basée sur un terrain au sein d’un centre de travailleur.ses migrant.es, ma recherche a pour objectif d’examiner l’émergence et le développement de processus de subjectivation politique parmi les travailleur.ses impliqué.es dans ce collectif. Une attention particulière est portée à la dialectique entre les pôles individuel et collectif de ce phénomène. Le cas d’étude sélectionné pour cette recherche, le Centre des travailleurs et travailleuses immigrants (CTI), est un centre de travailleur.ses originellement établi à Montréal mais également actif dans quelques autres municipalités québécoises (e.g., Rivière-du-Loup, Québec, Saguenay). Très engagé dans la lutte pour la défense des droits des travailleur.ses (im)migrant.es au Québec depuis plus d’une vingtaine d’années, le CTI conjugue une offre de soutien individuel à des pratiques d’organisation collective des travailleur.ses (im)migrant.es, en plus de diverses formes d’éducation populaire. Durant mon terrain au CTI, j’ai mené des entretiens semi-dirigés (n=13) avec des travailleur.ses migrant.es et des organisateur.trices communautaires s’impliquant au Centre, de même que plusieurs séances d’observation participante dans diverses activités quotidiennes. Ce faisant, mon but était de mieux comprendre les trajectoires et expériences des travailleur.ses migrant.es impliqué.es. Ma présentation exposera différentes pratiques quotidiennes et relations sociales qui favorisent la subjectivation politique des travailleur.ses migrant.es au CTI, parmi lesquelles la pratique du « casework » joue un rôle central. Les organisateur.trices communautaires du CTI utilisent ce terme pour désigner le processus d’accompagnement individuel de travailleur.ses (im)migrant.es vivant un problème au travail ou dans leurs démarches migratoires. Principale porte d’entrée des travailleur.ses migrant.es au CTI, le « casework » est vécu comme un processus d’apprentissage de leurs droits, qui permet aux travailleur.ses de se percevoir dans une situation d’injustice et d’agir de manière à transformer les paramètres de cette situation. Ces dynamiques sont rendues possibles par l’approche particulière du « casework » qui est mise en œuvre par le CTI, fondée sur la participation active des travailleur.ses et l’éducation populaire – une approche qui est toutefois compromise par les contraintes temporelles et matérielles auxquelles font face les organisateur.trices. Ces expériences transformatrices, mais aussi la culture de soutien mutuel, d’entraide et de convivialité qui caractérise le Centre, ont pour effet ultime l’institution d’une communauté politique de travailleur.ses migrant.es au sein du CTI. Cette communauté se transforme au gré des contributions de certain.es de ses membres, particulièrement de ceux et celles ayant une expérience militante ancrée dans leur pays d’origine.